Με το τραίνο ταξιδεύεις, δεν μεταφέρεσαι

«… Ο Σιδηρόδρομος όχι μόνο δεν πλήγωσε τη φύση, αλλά βρέθηκε σαν ένα στοιχείο ομορφιάς στον όμορφο κόσμο της …».
Κωστής Παλαμάς

Πέμπτη 23 Αυγούστου 2007

Απάντηση σε δημοσίευμα της λαρισαϊκής εφημερίδας "ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ"

23 Αυγούστου 2007


Επαναλειτουργία γραμμής Πλαταμώνα

Με λύπη διαπιστώνουμε ότι ο κ. Μπόζας συνεχίζει να επιμένει στην διαστρέβλωση της πραγματικότητας και να υποστηρίζει ότι με τις προσωπικές του απόψεις, εκφράζει την απαίτηση της πλειοψηφίας της τοπικής κοινωνίας για απομάκρυνση των παλιών γραμμών. Κι όμως όποιος έχει έστω και μικρή επαφή με τον Πλαταμώνα και τους κατοίκους του αντιλαμβάνεται ότι η συντριπτική πλειοψηφία της τοπικής κοινωνίας υποστηρίζει την επαναλειτουργία. Εμείς επαναλαμβάνουμε τα ερωτήματα που εξέφρασε πρόσφατα και δια του Τύπου και ο κ. Παπαϊωάννου : Υπάρχει σχετική απόφαση του Τοπικού Συμβουλίου Πλαταμώνα, η οποία να εξουσιοδοτεί τον κ. Μπόζα να προβαίνει σε αυτού του είδους τις ανακοινώσεις; Γνωρίζει ο κ. Δήμαρχος αυτού του είδους τα δημοσιεύματα και αν ναι γιατί δεν παίρνει θέση δημόσια για το θέμα; Η παρούσα Δημοτική Αρχή ξεκαθάρισε στους ψηφοφόρους δημόσια και γραπτώς κατά την προεκλογική περίοδο του 2006 τις απόψεις που ο κ. Μπόζας πρεσβεύει περί ισοπέδωσης του ιστορικού τόπου των γραμμών;


Ο κ. Μπόζας συνεχίζει γράφοντας ότι «ο νέος σταθμός του Πλαταμώνα, πριν τέσσερα χρόνια μεταφέρθηκε στα όρια μεταξύ Πόρων και Πλαταμώνα και ότι δυστυχώς, τότε δεν έγιναν όλες οι απαραίτητες παρεμβάσεις για άλλες θεμιτές και αποτελεσματικότερες λύσεις, με τα γνωστά σε όλους μας αποτελέσματα.». Να του θυμίσουμε λοιπόν ότι ο Ο.Σ.Ε. αρχικά πρότεινε την κατασκευή νέου υπόγειου Σιδηροδρομικού Σταθμού Πλαταμώνα εντός της νέας σήραγγας, ο οποίος θα βρίσκονταν εντός των ορίων του οικισμού του Πλαταμώνα, αλλά τοπικίστικες παρεμβάσεις οδήγησαν στην χωροθέτηση του νέου σταθμού εκτός των οικισμών και του Πλαταμώνα και των Νέων Πόρων.


Συνεχίζει και πολύ απαξιωτικά απέναντί μας γράφει ότι οι προτάσεις μας είναι «γενικόλογες αντιλήψεις περί οικολογικών μέσων μεταφοράς και γραφικών μνημείων», και ότι δεν θέλει να συγκρίνει την περίπτωση του Πλαταμώνα με αυτές του Πηλίου, του Νέστου ή και των Τεμπών. Εμείς του απαντάμε ότι ήδη από τον Απρίλιο έχουμε καταθέσει προς όλους τους συναρμόδιους φορείς ολοκληρωμένο και εφαρμόσιμο πλάνο για την επαναλειτουργία και τη διαχείριση της γραμμής. Και μην μας δοθεί η απάντηση ότι το αγνοεί η Δημοτική Αρχή, διότι ο κ. Δήμαρχος επικοινώνησε τηλεφωνικά μαζί μου τον Απρίλιο, ακριβώς μόλις έλαβε αυτή την επιστολή και η συζήτηση αυτών των προτάσεων ήταν και ο λόγος για τον οποίο συναντηθήκαμε στον Πλαταμώνα τον φετινό Απρίλιο. Επίσης σε απάντηση προγενέστερης επιστολής μου από το 2006, έλαβα το υπ’ αριθ. 2116πε έγγραφο της Εφορείας Νεωτέρων Μνημείων Κεντρικής Μακεδονίας, το οποίο στην συνέχεια απέστειλα και στον Δήμο Ανατολικού Ολύμπου, με το οποίο μας γνωρίζει ότι «η Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων δεν έχει αντίρρηση για την επαναλειτουργία της προαναφερόμενης γραμμής, θεωρώντας ότι θα συμβάλλει στην προστασία του ιστορικού τόπου και των μνημείων που περιλαμβάνει, διατηρώντας ταυτόχρονα την πλούσια τοπική ιστορία των σιδηροδρομικών σταθμών του νεώτερου ελληνικού κράτους και την σύνδεση με την ευρύτερη περιοχή (κάστρο Πλαταμώνα, Όλυμπος, Τέμπη κλπ.)» με τις παρακάτω προϋποθέσεις : α) να λαμβάνεται υπόψη ο ιδιαίτερος χαρακτήρας της περιοχής του σταθμού και να έχει στόχο την ολοκληρωμένη προστασία τόσο των ακινήτων όσο και των έργων υποδομής της γραμμής, β) να μην διαταραχθεί η φυσιογνωμία και η οικολογική ισορροπία της περιοχής και γ) η σχετική μελέτη να υποβληθεί στην Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων για έγκριση. Προφανώς και αυτά αποτελούν για τον κ. Μπόζα λεπτά γράμματα στην προσπάθειά του να επιβάλλει τον «βιασμό» του ιστορικού τόπου της γραμμής με σκοπό την δημιουργία κεντρικού οδικού άξονα. Όσο για την αποφυγή του κ. Μπόζα να συγκρίνει το Πήλιο, τον Νέστο και τα Τέμπη με τον Πλαταμώνα φανερώνει από μόνη της πολλά.


Ο κ. Μπόζας θεωρεί ότι «ανασταλτικός, λοιπόν, παράγοντας της σημερινής κατάστασης δεν αποτελεί πλέον αποκλειστικά και μόνο η ύπαρξη των παλιών γραμμών, αλλά κυρίως το ύψος των γραμμών, το οποίο θυμίζει το διαχωριστικό τείχος του Βερολίνου ή αυτό, αν θέλετε, της Λευκωσίας, επειδή διαιρεί τον Πλαταμώνα σε δύο διαφορετικούς οικισμούς με περιορισμένες δυνατότητες πρόσβασης, τόσο των κατοίκων όσο και της διακίνησης των προϊόντων. Εδώ ακριβώς βρίσκεται και η αιχμή του δόρατος, φίλτατοι του Συλλόγου Φίλων του Σιδηροδρόμου Λάρισας.». ΣΟΒΑΡΟΛΟΓΕΙΤΕ; Η γραμμή στο μεγαλύτερο μέρος της βρίσκεται στο ίδιο ύψος με τον δρόμο και σε ελάχιστα σημεία έχει μικρή υψομετρική διαφορά. Και ακόμη και εκεί η διαμόρφωση των πρανών είναι τέτοια που επιτρέπει την δημιουργία λιθόστρωτων διαβάσεων πεζών. Πέραν των άλλων και μόνο η σύγκριση της ζωοδότριας για τον Πλαταμώνα γραμμής με το τείχος του Βερολίνου και την Πράσινη Γραμμή του Αττίλα είναι σκανδαλώδης και προφανώς εκτός κάθε πραγματικότητας. Σκόπιμο κρίνουμε να αναφέρουμε και ότι η γραμμή από το 1916 διαθέτει γέφυρα για το πέρασμα του χειμάρρου που καταλήγει στο λιμάνι, σε αντίθεση με τις δύο παράλληλες οδούς, οι οποίες, προφανώς λόγω διαχρονικής απραξίας των αρμοδίων, εν έτει 2007 δεν διαθέτουν ακόμη γέφυρα. Επίσης διερωτώμεθα πως ξαφνικά από άνθρωποι με «περίεργες» επιδιώξεις γίναμε φίλτατοι του κ. Μπόζα.


Ο κ. Μπόζας γράφει ότι «ταυτόχρονα, θέλουμε τα κτίρια του Σταθμού Πλαταμώνα και ο χώρος πέριξ αυτών να μετατραπούν σε ένα θεματικό πάρκο με τη δημιουργία δύο τουλάχιστον, αλλά και τριών Μουσείων, όπως Λαογραφικό, Σιδηροδρομικό και Αρχαιολογικό.». Αν με αυτήν την πρόταση προσπαθείτε να μας πείσετε ότι ενδιαφέρεστε για την διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς των ελληνικών σιδηροδρόμων σίγουρα δεν τα καταφέρατε. Όταν ζητάτε να ξηλωθεί μια γραμμή, χαρακτηρισμένη ως μνημείο από το 2005, και να μετατραπεί σε κεντρικό οδικό άξονα, τι να το κάνουμε ένα τέτοιο μουσείο, που μόνο ως κενοτάφιο της ιστορίας του Πλαταμώνα και των σιδηροδρόμων θα μπορούσε να χαρακτηριστεί.


Το όραμα της Δημοτικής Αρχής περιορίζεται στην κατασκευή βασικών έργων υποδομής, τα οποία θεωρούνται αυτονόητα και θα έπρεπε ήδη προ ετών να έχουν αποπερατωθεί; Πέρα από εκεί τίποτα; Η επένδυση στην ανάπτυξη εναλλακτικών-ποιοτικών μορφών τουρισμού είναι εντελώς αδιάφορη;


Ο κ. Μπόζας γράφει ότι «οι παλιές γραμμές αποτελούν σήμερα μέγιστη εστία μόλυνσης και δημιουργούν τεράστια προβλήματα. Τι θα γίνουν οι γραμμές τους υπόλοιπους μήνες; Πρόκειται για έναν τεράστιο χώρο δύο χιλιομέτρων, ο οποίος χρειάζεται διαρκή φροντίδα. Εμείς ξέρουμε μόνο πόσο επιβαρύνθηκε ο προϋπολογισμός του Δήμου μας φέτος για να διατηρηθεί μόνο και μόνο αυτή η υποτυπώδης καθαριότητα.». Οι παλιές γραμμές φυσικά και δεν αποτελούν εστία μόλυνσης. Το μόνο που μπορεί να θεωρηθεί «μόλυνση» είναι η αυτοφυής χαμηλή βλάστηση λόγω μη χρήσης των γραμμών. Αλλά και αυτή όταν αρχίσουμε να κυκλοφορούμε και πάλι στην γραμμή θα εκμηδενιστεί, όπως συνέβαινε και προ του 2003. Αν τώρα ο κ. Μπόζας αναφέρεται σε διάφορα αντικείμενα τα οποία έχουν ριφθεί πλησίον του διαδρόμου των γραμμών, του απαντάμε ότι είναι θέμα του Δήμου να εφαρμόσει τον κανονισμό καθαριότητας και να πατάξει το φαινόμενο ασυνείδητοι να ρυπαίνουν κοινόχρηστες εκτάσεις. Επίσης η γραμμή θα λειτουργεί με τακτικά εκδρομικά δρομολόγια κατά την διάρκεια του καλοκαιριού, ενώ όλο το χρόνο η γραμμή θα εξακολουθεί να λειτουργεί ως Μουσειακός Σιδηρόδρομος Πλαταμώνα (όπως στα Τέμπη). Ακόμη και το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ανατολικού Ολύμπου του Υπουργείου Παιδείας έχει εκδηλώσει έμπρακτα την πρόθεσή του να εντάξει δρομολόγια επί της γραμμής στα περιβαλλοντικά του προγράμματα, τα οποία προφανώς θα γίνονται από Σεπτέμβριο έως Μάιο. Άρα οι ανησυχίες για το τι θα γίνουν οι γραμμές τους υπόλοιπους μήνες είναι προφανώς αβάσιμες. Οι γραμμές θα γίνουν τόπος ιστορίας, πολιτισμού και εκπαίδευσης. Και φυσικά ΟΧΙ δρόμος.


Διαβάσαμε ακόμη και ότι στο μέλλον τα τουριστικά τρενάκια θα αναλάβουν να δώσουν στον Πλαταμώνα μια ξεχωριστή γραφική νότα και ρομαντική χροιά. Και πάλι θα μας αναγκάσετε να ρωτήσουμε : ΣΟΒΑΡΟΛΟΓΕΙΤΕ; Συγκρίνετε έναν μουσειακό σιδηρόδρομο με μουσειακό τροχαίο υλικό σε μία μοναδική διατηρητέα γραμμή διεθνούς φήμης με ένα κιτς όχημα, μόνο κατ’ όνομα, «τρενάκι», το οποίο θα κινείται μέσα στις επιβαρημένες οδούς του Πλαταμώνα και το μόνο που θα προσφέρει στους επιβάτες του είναι τα καυσαέρια, η ηχορύπανση και το μποτιλιάρισμα μαζί με τα λοιπά οχήματα;


Και για το τέλος μία ακόμη μεγάλη ανακρίβεια : «όλοι οι κάτοχοι των ξενοδοχειακών μονάδων θυμούνται τι τράβηξαν όλα αυτά τα χρόνια με το πέρασμα των τρένων κάθε δέκα λεπτά και με τις επιπτώσεις να εγκαταλείπουν άμεσα τα καταλύματα οι τουρίστες και να φεύγουν προς άλλους προορισμούς!». Μιλάτε με ανθρώπους που έχουν ζήσει δεκαετίες στον Πλαταμώνα και ουδείς εξ αυτών μπορεί να πιστέψει αυτές τις ανακρίβειες. Προσωπικά κατοικούσα πέριξ των γραμμών και λόγω της μακρόχρονης παρουσίας της οικογένειάς μου στον Πλαταμώνα γνωρίζω πλήθος ανθρώπων οι οποίοι κατέχουν τουριστικά καταλύματα όχι απλά μπροστά στις γραμμές, αλλά μπροστά στον σταθμό. Ουδέποτε αντιλήφθηκα όσο η γραμμή λειτουργούσε αυτές οι επιχειρήσεις να έχουν πρόβλημα πληρότητας. Αντιθέτως μετά την προσωρινή παύση λειτουργίας της γραμμής το 2004 οι επιχειρήσεις τους άρχισαν να μαραζώνουν σε σύγκριση με το παρελθόν. Και επειδή οι ανακρίβειές του κ. Μπόζα Στέλιου του Νικολάου είναι προκλητικές του απευθύνουμε και τα ακόλουθα δύο ερωτήματα : Αν οι τουρίστες εγκατέλειπαν άμεσα τα καταλύματα και έφευγαν προς άλλους προορισμούς, πώς γίνεται ο Πλαταμώνας να έσφυζε από ζωή και τα καταλύματα να ήταν γεμάτα; Και πως γίνεται, αν η κατάσταση ήταν τόσο τραγική όσο περιγράφεται, ο πατέρας του κυρίου Προέδρου, ο κύριος Μπόζας Νικόλαος να συντηρούσε κατά την εποχή λειτουργίας της γραμμής την αξιολογότατη τουριστική επιχείρηση Niko’s Paradise, η οποία βρίσκεται έμπροσθεν του διαδρόμου της γραμμής και λειτουργεί μέχρι και σήμερα. Φυσικά να διευκρινίσουμε προς αποφυγή παρεξηγήσεων, ότι το πατρώνυμο του κ. Μπόζα το γνωρίζουμε λόγω της ενασχόλησής του με τα κοινά, ενώ το όνομα του ιδιοκτήτη της ανωτέρω επιχείρησης από καταλόγους τουριστικών καταλυμάτων που κυκλοφορούν και άλλες σχετικές καταχωρήσεις της επιχείρησης (π.χ. αναφέρεται στην ιστοσελίδα του Κέντρου Επιχειρηματικής και Πολιτιστικής Ανάπτυξης http://www.e-kepa.gr/ckps/EPAN/Training/810602/dr23.htm).


Λύπη επίσης μας προκαλεί ότι ο κ. Μπόζας εξακολουθεί να ανακυκλώνει τις ίδιες προτάσεις με το προηγούμενο δημοσίευμά του και δεν αναφέρεται καθόλου ούτε στην ολοκληρωμένη πρότασή μας για την διαχείριση της γραμμής, ούτε στις προτάσεις που δημοσιεύσαμε το τελευταίο διάστημα, ούτε στην από 31-07-2007 επιστολή μας που στείλαμε σε 20 (είκοσι) φορείς, μεταξύ των οποίων και ο Δήμος Ανατολικού Ολύμπου.


Γνωρίζει επίσης ο κόσμος ότι η παλιά σιδηροδρομική γραμμή στην Σκοτίνα του Δήμου Ανατολικού Ολύμπου ξηλώθηκε παράνομα και χωρίς έγκριση του Ο.Σ.Ε. και στην θέση αυτής σήμερα υπάρχουν μόνο χαλάσματα; Φυσικά, όπως έχουμε πληροφορηθεί, ο Ο.Σ.Ε. έχει ήδη δρομολογήσει τις διαδικασίες, ώστε να βρεθούν οι ένοχοι και να λογοδοτήσουν απέναντι στα ποινικά και τα αστικά δικαστήρια για τα βαριά αδικήματα που διέπραξαν. Το υπενθυμίζουμε και απέναντι σε όσους έχουν αντίστοιχες βλέψεις για την γραμμή του Πλαταμώνα και προσθέτουμε ότι οποιαδήποτε φθορά επί της διατηρητέας γραμμής αποτελεί και βαρύτατη παράβαση του ειδικού ποινικού νόμου περί αρχαιοτήτων.


Κλείνοντας θέλουμε να τονίσουμε ότι η παλιά γραμμή του Πλαταμώνα θα διατηρηθεί και σύντομα θα τεθεί ξανά σε λειτουργία, κόντρα σε οποιαδήποτε τοπικίστικα συμφέροντα. Σύντομα ο κόσμος θα μπορεί και πάλι να έχει στην διάθεση του ένα αξιόπιστο και οικολογικό μέσο μεταφοράς, ο Πλαταμώνας θα συνδεθεί και πάλι σιδηροδρομικά με όλες τις μεγάλες πόλεις και μια μοναδική μουσειακή γραμμή θα αποτελέσει πόλο έλξης τουριστών από όλο τον κόσμο.


Με φιλικούς χαιρετισμούς
ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
Μέλος Συλλόγου Φίλων του Σιδηροδρόμου Λάρισας
_____________________________________
Γιατί...
Με το τραίνο ταξιδεύεις, δεν μεταφέρεσαι.