Με το τραίνο ταξιδεύεις, δεν μεταφέρεσαι

«… Ο Σιδηρόδρομος όχι μόνο δεν πλήγωσε τη φύση, αλλά βρέθηκε σαν ένα στοιχείο ομορφιάς στον όμορφο κόσμο της …».
Κωστής Παλαμάς

Σάββατο, 2 Μαΐου 2009

Πλαταμώνας & Σιδηρόδρομος


(με "κλικ" στην ανωτέρω πρόταση)

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ
2 Μαΐου 2009
ΠΛΑΤΑΜΩΝΑΣ & ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ

Με αφορμή την υπ’ αριθ. 17486 από 08-04-2009 κοινοβουλευτική ερώτηση του Βουλευτή Πιερίας κ. Κουκοδήμου Κωνσταντίνου προς τον Υπουργό Μεταφορών & Επικοινωνιών κ. Στυλιανίδη Ευριπίδη με θέμα : «Παραχώρηση παλαιάς σιδηροδρομικής Γραμμής ΟΣΕ στον Πλαταμώνα» καθώς και δημοσιεύματα στην έγκριτη εφημερίδα «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ» Λάρισας σχετικά με την παράκτια σιδηροδρομική γραμμή Πλαταμώνα, επιθυμούμε προς αποκατάσταση της αλήθειας να διευκρινίσουμε ότι σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση ΥΠ.ΠΟ./ΔΝΣΑΚ/Γ/7196/195 από 25-02-05 (Φ.Ε.Κ. 358/τ. Β’/21-03-2005) «Χαρακτηρισμός ως ιστορικού τόπου της σιδ-κής γραμμής Πλαταμώνα» έχουν χαρακτηριστεί σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 3028/2002 «Για την προστασία των Αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς» :
1. ως «ιστορικός τόπος» η παλαιά σιδηροδρομική γραμμή του Πλαταμώνα Πιερίας στο σύνολο των ορίων απαλλοτρίωσης του Ο.Σ.Ε.,
2. ως «μνημεία» το σύνολο των κτιρίων που συνθέτουν τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Πλαταμώνα (συμπεριλαμβανομένου και του υδατόπυργου),
3. ως «μνημεία» η σήραγγα και η ανοιχτή γαλαρία στη βάση του βράχου του Κάστρου Πλαταμώνα και τα γεφύρια που κατασκευάσθηκαν για τις ανάγκες λειτουργίας της γραμμής,
4. ως «μνημεία» οι δύο πύργοι και τα τρία πολυβολεία που οικοδομήθηκαν κατά την περίοδο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου για τις ανάγκες φύλαξης της σιδηροδρομικής γραμμής,
5. ως «μνημεία» ο μηχανολογικός εξοπλισμός της σιδηροδρομικής γραμμής, που περιλαμβάνει γερανό ύδρευσης για τον ανεφοδιασμό των ατμομηχανών, σηματοδότες, πλάστιγγα, μηχανισμό ρύθμισης σημαφόρων.

Αυτή η Υπουργική Απόφαση είναι η τρίτη του είδους (προστασία του συνόλου της σιδηροδρομικής υποδομής) που ελήφθη στην Ελλάδα, μετά τον χαρακτηρισμό ως διατηρητέου μνημείου του τρένου του Πηλίου και του Οδοντωτού Σιδηροδρόμου Διακοπτού – Καλαβρύτων. Όπως όλοι γνωρίζουν και οι δύο αυτές γραμμές αποτελούν σημαντικά τουριστικά αξιοθέατα και μοχλούς ανάπτυξης των περιοχών από τις οποίες διέρχονται. Ομοίως και η σιδηροδρομική γραμμή του Πλαταμώνα είναι απαράμιλλης φυσικής ομορφιάς και διεθνώς αναγνωρίσιμη και επιβάλλεται να αξιοποιηθεί, ώστε να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης και «σήμα κατατεθέν» του Πλαταμώνα μαζί με το ενετικό Κάστρο. Στην κατεύθυνση αυτή έχουμε υποβάλλει εγγράφως προς όλους τους συναρμόδιους φορείς εκτενείς & υλοποιήσιμες προτάσεις, τις οποίες είμαστε πρόθυμοι να τους τις εκθέσουμε ξανά και κατόπιν σχετικής αίτησης που έχουμε ήδη υποβάλλει προς την Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων Κεντρικής Μακεδονίας αναμένουμε να διορθωθούν ορισμένες ελλείψεις της αρχικής Υπουργικής Απόφασης. Βάσει του Ν. 3028/2002 απαγορεύεται οποιαδήποτε επέμβαση αλλοιώνει τον χαρακτήρα των προαναφερθέντων μνημείων και η φθορά αυτών συνιστά πράξη κακουργηματική, βάσει του αρ. 56 του ίδιου Νόμου. Όσους λοιδορούν τον χαρακτηρισμό της γραμμής ως μνημείο, απλά τους ενημερώνουμε ότι υπάρχουν ακόμη και σιδηροδρομικές γραμμές οι οποίες είναι χαρακτηρισμένες από την UNESCO ως μνημεία της παγκόσμιας κληρονομιάς (π.χ. «Great Western Railway - UNESCO World Heritage Site») και τους προτρέπουμε να επισκεφτούν, αν όχι κάποια από τις αναρίθμητες διατηρητέες γραμμές του εξωτερικού, τουλάχιστον τις διατηρητέες γραμμές του Πηλίου και του Οδοντωτού, ώστε να αντιληφθούν τα πολλαπλά οφέλη που παρέχει μια μουσειακή σιδηροδρομική γραμμή.

Στην προαναφερθείσα κοινοβουλευτική ερώτηση περιλαμβάνεται πλήθος ανακριβειών, τις οποίες και θα επισημάνουμε στη παρούσα επιστολή, προς αποκατάσταση της πραγματικότητας και προς υποβοήθηση του έργου του αξιότιμου κ. Βουλευτή Πιερίας.

• Σύμφωνα με το υπ. αριθ. 1162796/Α.44.00 από 30-10-2007 έγγραφο της Υπηρεσίας Πολιτικής Σχεδίασης Εκτάκτου Ανάγκης του Ο.Σ.Ε. τονίζεται πως σε καμία περίπτωση η Υπηρεσία δεν συνηγορεί στην μη διατήρηση της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής Πλαταμώνα Πιερίας, αφού όπως είναι γνωστό έχει χαρακτηρισθεί γραμμή διαφυγής σε περίπτωση ατυχήματος. Επίσης με το υπ’ αριθ. 40 από 26-11-2007 έγγραφό του Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου Λάρισας έχει ενημερωθεί με λεπτομερές αιτιολογικό το σύνολο της στρατιωτικής ηγεσίας και προσωπικά ο τότε Α/ΓΕΕΘΑ πως η σιδηροδρομική γραμμή πρέπει να παραμείνει λειτουργική και για λόγους εθνικής ασφαλείας και εθνικού συμφέροντος. Το ότι «η νέα σήραγγα δεν έχει καμία επικοινωνία με το τμήμα της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής» (όπως αναγράφεται στην κοινοβουλευτική ερώτηση) είναι απολύτως και καθ’ ολοκληρία ανακριβές και εκτός πραγματικότητας, αφού η παλαιά σιδηροδρομική γραμμή συνδέεται με τη νέα γραμμή υψηλών ταχυτήτων μέσω καθ’ όλα σύγχρονης σηματοδοτούμενης & τηλεδιοικούμενης λειτουργικής αλλαγής τροχιάς στην 5η γραμμή του Σ.Σ. Νέων Πόρων και εν συνεχεία υπάρξουν έξοδοι διαφυγής της νέας σήραγγας που καταλήγουν πλησίον της παλαιάς γραμμής. Επίσης εντελώς ατυχής είναι η αναφορά ότι «η γραμμή λόγω ακριβώς της διέλευσής της εντός κατοικημένων περιοχών, κρίθηκε επιβεβλημένο να καταργηθεί», αφού συμβάλλει, ενδεχομένως άθελα του συντάκτη, στην δημιουργία αβάσιμων εντυπώσεων. Η νέα διπλή γραμμή υψηλών ταχυτήτων (έως 200 χλμ/ώρα) διήλθε από τον Πλαταμώνα μέσω σήραγγας, λόγω έλλειψης χώρου για την στρώση διπλής γραμμής εντός του οικισμού. Αυτό επ’ ουδενί δεν σημαίνει ότι εγκαταλείπεται η παλαιά σιδηροδρομική γραμμή, όπως φαίνεται και από τα στοιχεία που αναλυτικά παρατίθενται στην σελίδα 4.

• Επειδή πολύς λόγος γίνεται για το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της τέως Κοινότητας Πλαταμώνα υπενθυμίζουμε ότι τα Γ.Π.Σ. σύμφωνα με το Νόμο πρέπει να στοχεύουν στην προστασία και την ανάδειξη του περιβάλλοντος και της ιστορικής και πολιτιστικής κληρονομιάς και συγκεκριμένα σύμφωνα με το αρ. 3 §2 του Ν. 3028/2002, προς το οποίο ο Δήμος Ανατολικού Ολύμπου οφείλει να συμμορφωθεί ΑΜΕΣΑ, η προστασία των μνημείων, των αρχαιολογικών χώρων και των ιστορικών τόπων πρέπει να περιλαμβάνεται στους στόχους οποιουδήποτε επιπέδου χωροταξικού, αναπτυξιακού, περιβαλλοντικού και πολεοδομικού σχεδιασμού ή σχεδίων ισοδυνάμου αποτελέσματος ή υποκατάστατων τους. Επίσης υπενθυμίζουμε σε όσους έχουν ασθενή μνήμη, ότι οι εκατέρωθεν της παλαιάς γραμμής οδοί κατασκευάστηκαν εντός των παλαιών διευρυμένων ορίων απαλλοτρίωσης του σιδηροδρόμου, όπως άλλωστε συνέβη και προσφάτως με τους εκατέρωθεν της νέας γραμμής παράλληλους δρόμους καθώς και ότι η σιδηροδρομική γραμμή εντός του οικισμού, λόγω του ελαφρώς υπερυψωμένου διαδρόμου της, λειτουργεί ως πολύτιμο ανάχωμα για τα νερά των βροχών, τα οποία «οδηγεί» στα ρέματα και έτσι αποτρέπονται πλημμυρικά φαινόμενα.

• Ο χώρος τον οποίο καταλαμβάνει η παλαιά σιδηροδρομική γραμμή Πλαταμώνα με το σύνολο των συνοδών εγκαταστάσεών της αποτελεί αναμφισβήτητη ιδιοκτησία του Οργανισμού Σιδηροδρόμου Ελλάδος, ο οποίος αποτελεί τον μοναδικό κύριο των εκτάσεων με χαρακτηριστικό & πρόσφατο παράδειγμα την Υπουργική Απόφαση ΥΠ.ΠΟ./ΔΝΣΑΚ/Γ/7196/195 από 25-02-05 (Φ.Ε.Κ. 358/τ. Β’/21-03-2005) «Χαρακτηρισμός ως ιστορικού τόπου της σιδ-κής γραμμής Πλαταμώνα» στην οποία αναγνωρίζονται από το Ελληνικό Κράτος σαφώς και χωρίς ουδεμία αμφιβολία τα ιδιοκτησιακά δικαιώματα του ΟΣΕ. Αναλυτικά η σιδηροδρομική γραμμή κατασκευάστηκε το 1915 ως τμήμα της ενωτικής σιδηροδρομικής γραμμής Παπαπουλίου Λάρισας – Πλατέως Ημαθίας και όπως άλλωστε προκύπτει και από το υπ’ αριθ. Δ.Γρ.702.623/Φ.100/3α από 12-08-1965 έγγραφο των ΣΕΚ (Σιδηρόδρομοι Ελληνικού Κράτους) «τα ακίνητα για την κατασκευήν της σιδηροδρομικής γραμμής Παπαπουλίου - Πλατέως εις την περιοχήν του αγροκτήματος «Πλαταμών» απηλλοτριώθησαν υπό του Δημοσίου δια της υπ’αριθ. 102139/27.7.1915 πράξεως του Υπουργού Συγκοινωνίας», κατ’ απόλυτη εφαρμογή της τότε ισχύουσας νομοθεσίας. Όπως είναι γνωστό οι ΣΕΚ (1920-1970) αποτελούσαν Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου και σύμφωνα με τη νομολογία εξομοιώνονταν νομικά προς το Δημόσιο, ήτοι αποτελούσαν Δημόσια Υπηρεσία και ως τέτοια ήταν ο μοναδικός κύριος και διαχειριστής όλων των εκτάσεων που απαλλοτριώθηκαν από το Ελληνικό Δημόσιο για την κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής. Σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 2 § 3, του Ν.Δ. της 04-09-1935 «περί διοικήσεως των Σιδηροδρόμων του Ελληνικού Κράτους και συμπληρώσεως της περί σιδηροδρόμων νομοθεσίας», η οποία διατηρήθηκε σε ισχύ και μετά το Ν.Δ. 4246/1962 «Περί ενοποιήσεως των Σιδηροδρομικών Δικτύων του Κράτους και τροποποιήσεως και συμπληρώσεως της περί διοικήσεως των Σιδηροδρόμων Ελληνικού Κράτους νομοθεσίας και άλλων τινών διατάξεων» και τον Α.Ν. 392/1968 «Περί τροποποιήσεως και συμπληρώσεως της διεπούσης τους Σιδηροδρόμους Ελληνικού Κράτους νομοθεσίας», οι ΣΕΚ απολάμβαναν ως προς τις αστικές τους σχέσεις όλων των προνομίων του Δημοσίου και η εκμετάλλευση του δικτύου των Ελληνικών Σιδηροδρόμων αποτελούσε μονοπώλιο του Δημοσίου, που το είχε εκχωρήσει στο Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου με την επωνυμία «Σιδηρόδρομοι Ελληνικού Κράτους» (ΣΕΚ). Ακολούθως σύμφωνα με το αρ. 4 του Ν.Δ. 674/1970 (ΦΕΚ 192 / τ. Α’ / 19-09-1970) «Περί ιδρύσεως Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος», ορίζονται τα ακόλουθα : Από της ισχύος του παρόντος, ο Ο.Σ.Ε. αναλαμβάνει κατά πλήρες και αποκλειστικόν δικαίωμα την ευθύνην και αρμοδιότητα των συγκοινωνιακών και μεταφορικών υπηρεσιών των ήδη διεξαγομένων και παρεχομένων δια παντός μέσου υπό του υφισταμένου νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου, υπό την επωνυμίαν Σιδηρόδρομοι Ελληνικού Κράτους (Σ.Ε.Κ.), ως αύται καθορίζονται εις το Ν.Δ. της 4ης Σεπτεμβρίου 1935 «περί διοικήσεως των Σιδηροδρόμων του Ελληνικού Κράτους και συμπληρώσεως της περί σιδηροδρόμων νομοθεσίας», ως τούτο ετροποποιήθη και συνεπληρώθη μεταγενεστέρως. Αι υπηρεσίαι αύται μεθ’ όλων των συμπαρομαρτούντων δικαιωμάτων, υποχρεώσεων, προνομίων και καθηκόντων των Σ.Ε.Κ. περιέρχονται αυτοδικαίως και άνευ οιασδήποτε μεταβολής εις το Ελληνικόν Δημόσιον, μεταβιβαζόμενα αυτοδικαίως δυνάμει του παρόντος εις τον Ο.Σ.Ε.,όστις διαδέχεται ούτω τους Σ.Ε.Κ. ως καθολικός αυτών διάδοχος. Ο Ο.Σ.Ε. αποκτά κατά τον άνω χρόνον και δυνάμει του παρόντος πλήρη κυριότητα εφ’ όλου του ενεργητικού και της κινητής και ακινήτου περιουσίας των Σ.Ε.Κ., ως και τίτλον μεταγραφής της τελευταίας ταύτης, υποκαθιστά δε αυτούς εις όλα τα δικαιώματα, προνόμια, αρμοδιότητας και τας αντιστοίχους υποχρεώσεις και καθήκοντα, πλήν των, ρητώς εν τω παρόντι, εξαιρουμένων τοιούτων. Επιπροσθέτως σύμφωνα με το αρ. 5 «Κεφάλαιον και Μετοχαί» του Β.Δ. 496/1972 (ΦΕΚ 145 / τ. Α’ / 23-08-1972) «Περί κυρώσεως του Καταστατικού του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος» ορίζεται ότι : Το αρχικόν μετοχικόν κεφάλαιον του ΟΣΕ, καθοριζόμενον υπό των διατάξεων του Ν.Δ. 674/1970, ως αύται ετροποποιήθησαν και συνεπληρώθησαν υπό των διατάξεων του Ν. Δ. 1116/1972, αποτελείται : α) Από ολόκληρον το ενεργητικόν του τέως Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου υπό την επωνυμίαν "Σιδηροδρόμοι Ελληνικού Κράτους" (ΣΕΚ), β) Από τα ακίνητα και τα παντός είδους εγκαταστάσεις του Δημοσίου, ων την χρήσιν είχον οι ΣΕΚ προ της 1ης Ιανουαρίου 1971, διά την λειτουργίαν και εκμετάλλευσιν του σιδηροδρόμου, ως και από τον εξοπλισμόν και εν γένει τα υλικά, τα προερχόμενα εκ κονδυλίων Δημοσίων Επενδύσεων και χρησιμοποιούμενα υπό των ΣΕΚ προς εκτέλεσιν έργων εις βάρος των επενδύσεων τούτων. Τούτο εξακολουθεί να ισχύει ακόμη και μετά την ψήφιση του Ν. 2671/1998 «Ρύθμιση θεμάτων του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος». Επιβεβαιώνεται λοιπόν ξανά με αδιάσειστα νομικά επιχειρήματα, ότι ο χώρος τον οποίο καταλαμβάνει η παλαιά σιδηροδρομική γραμμή Πλαταμώνα με το σύνολο των συνοδών εγκαταστάσεών της αποτελεί αναμφισβήτητη ιδιοκτησία του Οργανισμού Σιδηροδρόμου Ελλάδος και μόνο αυτού.

• Η φήμη ότι «σύμφωνα με τη νομοθεσία από τη στιγμή που ο ΟΣΕ (1971 έως σήμερα) αποφασίζει να καταργήσει μια γραμμή και μεταθέτει σε νέα θέση αυτή τη γραμμή, αυτομάτως η παλιά σιδηροδρομική γραμμή επανέρχεται στην τοπική κοινωνία» είναι πλήρως αβάσιμη και χωρίς κανένα απολύτως νομικό έρεισμα και υπάρχουν πολλά παραδείγματα ανά την επικράτεια που το επιβεβαιώνουν, όπως ενδεικτικά η παλαιά & κατηργημένη ενδοαστική γραμμή της οδού Αιγίου στην πόλη του Ναυπλίου, η οποία εξακολουθεί να παραμένει αναμφισβήτητη ιδιοκτησία του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος, παρότι δημιουργήθηκε νέα γραμμή προς το Ν.Σ.Σ. Ναυπλίου.

Η παλαιά σιδηροδρομική γραμμή Πλαταμώνα είναι ενταγμένη και στον επίσημο «Χάρτη Πορείας του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης» (ΟΣΕ & ΣΑΣΘ) και συγκεκριμένα περιλαμβάνεται στην γραμμή Νο 5 «Θεσσαλονίκη - Λάρισα» μέσω των παλαιών χαράξεων «Αιγίνιο - Κορινός», «Παντελεήμονας – Πλαταμώνας – Νέοι Πόροι» & «Ραψάνη - Ευαγγελισμός», η οποία προβλέπεται να λειτουργεί κατά το σύνολο κάθε καλοκαιριού, ώστε να τροφοδοτεί με τουρίστες τα παραλιακά θέρετρα της Πιερίας και την Κοιλάδα των Τεμπών, μέρη τα οποία παρέκαμψε η νέα γραμμή υψηλών ταχυτήτων. Όπως είναι φυσικό μόλις υλοποιηθεί η λειτουργία ενός μέσου σταθερής τροχιάς στον τελματωμένο & κυκλοφοριακά κορεσμένο Πλαταμώνα, θα φέρει νέα κύματα αλματώδους, πλην όμως ήπιας ανάπτυξης. Να διευκρινιστεί ότι η ήδη υπάρχουσα και λειτουργούσα προαστιακή γραμμή «Θεσσαλονίκη - Λάρισα», η οποία διέρχεται εξ ολοκλήρου από τη νέα γραμμή υψηλών ταχυτήτων αποτελεί ξεχωριστή υπηρεσία, η οποία στον «Χάρτη Πορείας» αναφέρεται ως γραμμή Νο 4.

Πέραν όλων αυτών η παράκτια σιδηροδρομική γραμμή Πλαταμώνα έχει και σημαντική στρατηγική σημασία για λόγους που εκτενώς έχουμε αναφέρει εγγράφως προς τους συναρμόδιους φορείς. Ενδεικτικά αναφέρουμε ξανά ότι η Υπηρεσία Πολιτικής Σχεδίασης Εκτάκτου Ανάγκης του ΟΣΕ έχει αποφανθεί κατηγορηματικά κατά της απομάκρυνσης της σιδηροδρομικής γραμμής, βασιζόμενη σε απόρρητα έγγραφα, κάτι το οποίο σημαίνει πως επιβάλλεται ανά πάσα στιγμή να είναι κυκλοφορίσιμη. Επίσης η παλιά γραμμή εμπλέκεται και στα σχέδια ασφαλείας της νέας σιδηροδρομικής σήραγγας Πλαταμώνα (μήκους άνω των 4 χλμ.), γεγονός το οποίο καθιστά ακόμη πιο επιτακτική την άμεση συντήρησή της.

Κατόπιν διάφανων και νομίμων ενεργειών και του Σ.Φ.Σ. Λάρισας, ο Ο.Σ.Ε. την 25-07-2007 άρχισε να προβαίνει σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες για να καταστεί και πάλι η γραμμή πλήρως κυκλοφορίσιμη, ώστε την Παρασκευή 27-07-2007 να δρομολογούνταν η αμαξοστοιχία 8594 «Λάρισα – Πλαταμώνας» και εν συνεχεία να υπήρχε θερινή επαναλειτουργία, με ελαφρύ τροχαίο υλικό και χαμηλές ταχύτητες στο αστικό τμήμα της διαδρομής, δηλ. όπως κινείται με ασφάλεια το τραμ σε πολλές πόλεις του εξωτερικού και την Αθήνα (και μάλιστα εκεί σε κοινό διάδρομο τραμ - Ι.Χ., κάτι που εδώ δεν συμβαίνει). Ακολούθως στα πρότυπα του τρένου των Τεμπών θα επιδιώκαμε και την μουσειακή αξιοποίηση της γραμμής, όπως αυτή αναφέρεται και στην μεταγενέστερη (2008) μελέτη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την αξιοποίηση γραμμών τουριστικού ενδιαφέροντος.

Όμως ενώ το συνεργείο γραμμής του Ο.Σ.Ε. είχε αποκαταστήσει τη σιδηροδρομική γραμμή από τον Σ.Σ. Νέων Πόρων μέχρι το πρώτο πασάγιο του Πλαταμώνα δέχθηκε επίθεση από άτομα, τα οποία με τραμπουκισμούς και παρακρατικές μεθόδους παρεμπόδισαν την συνέχιση των διαταχθέντων και νομίμως εκτελούμενων εργασιών, με αποτέλεσμα την αδυναμία κυκλοφορίας την 27-07-2007, όπως είχε προγραμματιστεί. Παρ’ όλη την διάπραξη κακουργημάτων περιέργως δεν εφαρμόστηκαν άμεσα τα νόμιμα (αυτόφωρη διαδικασία), ώστε να αποκατασταθεί η τάξη. Πρόκειται για γεγονός ντροπιαστικό και επιδιώκουμε με κάθε τρόπο να αποτελέσει αντικείμενο της σχετικής έρευνας της δικαιοσύνης, ώστε να τιμωρηθούν όσοι ολιγώρησαν.

Στην συνέχεια ακολούθησε ένα ανεκδιήγητο παρασκήνιο πιέσεων προς τους ιθύνοντες, ώστε να παραβούν τα καθήκοντά τους (άρθρο 259 Ποινικού Κώδικα) και να μην προβούν στην συντήρηση και αξιοποίηση της γραμμής, ως όφειλαν και είχαν ήδη νομίμως αποφασίσει. Αποκορύφωμα των παρακρατικών και παράνομων ενεργειών ήταν η αποτυχημένη απόπειρα αποξήλωσης της σιδηροδρομικής γραμμής την 12-01-2008 από άτομα τα οποία προσπαθούν μεθοδικά & τεχνηέντως να απαξιώνουν διαρκώς την σιδηροδρομική γραμμή, ώστε να προβάλλουν κατόπιν αιτιάσεις αποξήλωσής της.

Παρ’ όλα αυτά ο αξιότιμος προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών Θεσσαλονίκης κ. Γεώργιος Μπόμπολης, διέταξε άμεσα προκαταρκτική εξέταση για αυτό το όργιο εξόφθαλμων παρανομιών. Ταυτόχρονα ο Σ.Φ.Σ. Λάρισας προσέφυγε στη Δικαιοσύνη ζητώντας την τιμωρία όσων αφενός παρεμποδίζουν εκ προθέσεως τη λειτουργία της κοινόχρηστης σιδηροδρομικής εγκατάστασης (άρθρο 292 Ποινικού Κώδικα - Παρακώλυση συγκοινωνιών) και αφετέρου βλάπτουν το εν λόγω ιστορικό μνημείο που χρησιμεύει για κοινό όφελος (σιδηροδρομική υποδομή) με τρόπο που καθίσταται ανέφικτη η χρήση του (άρθρο 382, §2α Ποινικού Κώδικα - Διακεκριμένες περιπτώσεις φθοράς) και παραβιάζουν κατάφορα και κατά συρροή το Ν. 3028/2002 (Φ.Ε.Κ. 153/τ. Α’/28-06-2002) «Περί προστασίας των Αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς». Σεβόμενοι το έργο της ελληνικής δικαιοσύνης δεν θα αναφέρουμε άλλα στοιχεία και έχοντας εμπιστοσύνη σε αυτή θα επιδιώξουμε με κάθε νόμιμο μέσο την αμετάκλητη και το δυνατόν αυστηρότερη καταδίκη όσων παρανόμησαν.

Δυστυχώς μέσα σε όλον αυτό τον παραλογισμό το Δημοτικό Συμβούλιο Ανατολικού Ολύμπου στην συνεδρίαση της 21-11-2007 έλαβε μία θλιβερή απόφαση, η οποία αξιώνει την απομάκρυνση των διατηρητέων γραμμών, αγνοώντας ηθελημένα τον μνημειακό χαρακτήρα της σιδηροδρομικής εγκατάστασης, την ανεκτίμητη αξία ενός μέσου σταθερής τροχιάς για την ύπαρξη βιώσιμης κινητικότητας στον Πλαταμώνα και τη νευραλγική σημασία της γραμμής για την εθνική & σιδηροδρομική ασφάλεια. Πρόκειται για μία απόφαση πρακτικά και νομικά πλήρως μη εφαρμόσιμη, καθώς συν τοις άλλοις προτρέπει σε επεμβάσεις που αλλοιώνουν τον χαρακτήρα του σιδηροδρομικού μνημείου και είναι προφανώς παράνομες, αφού το μνημείο προστατεύεται από την Νομοθεσία περί Αρχαιοτήτων.

Όμως ο κ. Δήμαρχος Ανατολικού Ολύμπου κατά την προαναφερθείσα συνεδρίαση είπε τα ακόλουθα : «Είναι εύκολο να λέμε ότι ξηλώνουμε τις γραμμές, καθώς η αλήθεια είναι διαφορετική. Τμήματα της γραμμής έχουν χαρακτηριστεί γραμμές διαφυγής σε περίπτωση ατυχήματος στο τούνελ, ενώ στο Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. υπάρχει η άποψη ότι τμήματα της γραμμής αποτελούν διατηρητέο μνημείο της νεότερης ιστορίας του τόπου και ότι δεν πρέπει να φύγουν» και πρότεινε οι γραμμές να διατηρηθούν με παράλληλη δημιουργία πεζοδρόμων, ποδηλατοδρόμων και ανάπλαση του χώρου» (Εφημερίδα «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ», 22-11-2007, Α.Φ. 30.123, σελίδες 1 & 4). Ομοίως ο Νομάρχης Πιερίας κ. Παπαστεργίου, σύμφωνα και με δημοσίευμα (Εφημερίδα «Κόσμος» Λάρισας, 01-08-2006, Α.Φ. 99, σελ. 3) συνεργάστηκε με το Νομάρχη Λάρισας, προκειμένου το τρενάκι των Τεμπών, να επεκτείνει την λειτουργία του στην παλαιά γραμμή Πλαταμώνα. Για αυτό το λόγο, όπως είχε δημοσιευτεί, οι δύο νομάρχες είχαν επικοινωνήσει με τον Υπουργό Μεταφορών και είχαν ζητήσει επίσπευση των διαδικασιών επισκευής της γραμμής Πλαταμώνα, ώστε η παλιά γραμμή να γίνει σημείο αναφοράς για τον τουρισμό της Πιερίας.

Όταν λοιπόν και άπασες οι Αρχές αναγνωρίζουν ότι η διατήρηση των γραμμών είναι επιτακτική από κάθε άποψη, με πιο σκεπτικό κάποιοι βάλουν με τόσο μίσος κατά του σιδηροδρόμου, ο οποίος επί της ουσίας δημιούργησε εκ του μηδενός την κωμόπολη-θέρετρο του Πλαταμώνα; Με πιο σκεπτικό ζητούν ορισμένοι τον βανδαλισμό-«βιασμό» του σπουδαιότερου μνημείου, διεθνούς φήμης, που διαθέτει ο Πλαταμώνας μετά το Κάστρο, με σκοπό την δημιουργία ενός δρόμου που θα «πνίξει» κυκλοφοριακά τον Πλαταμώνα, ενός δρόμου ο οποίος θα παράγει διαρκώς ατμοσφαιρική & ηχητική ρύπανση από τα εξ ορισμού άναρχα κινούμενα αυτοκίνητα, ενός δρόμου καρμανιόλα; Εν τέλει για ποιον λόγο επιδιώκουν να καταδικάσουν τον Πλαταμώνα στα καυσαέρια των Ι.Χ. και την άναρχη ανάπτυξη; Η αναπτυξιακή προοπτική του Πλαταμώνα δεν καθηλώνεται από τον σιδηρόδρομο, αλλά από την παράδοξη αντιδραστικότητα ορισμένων. Ο Πλαταμώνας ανήκει σε όλους μας και αν κάποιοι «οραματίζονται» άσφαλτο & τσιμέντο, εμείς επιμένουμε στην βιώσιμη ανάπτυξη και στην βιώσιμη κινητικότητα.

Άλλωστε ήδη έχουμε υποβάλλει στους συναρμόδιους φορείς αναλυτική & εφαρμόσιμη πρόταση διαχείρισης της οδικής κυκλοφορίας σε πλήρως αρμονική συνύπαρξη με την παλαιά σιδηροδρομική γραμμή. Επίσης δεν ξεχνούμε την δημόσια (μέσω του Τύπου) πρόταση κατοίκων του Πλαταμώνα, οι οποίοι επιθυμούν την λειτουργία ενός τοπικού μουσειακού ελαφρού σιδηροδρόμου που θα αποτελέσει ένα διεθνούς φήμης αξιοθέατο. Εφόσον οι τοπικοί φορείς επιδείξουν επιτέλους υπεύθυνη και ρεαλιστική στάση, είμαστε έτοιμοι να βοηθήσουμε δραστικά στην υλοποίηση αυτής της ιδέας, βρίσκοντας μεταξύ άλλων μουσειακό τροχαίο υλικό προς κυκλοφορία (κατάλληλα διασκευασμένες δρεζίνες, όπως αυτές που διαθέτει το Σιδηροδρομικό Μουσείο Θεσσαλονίκης).

Η μοναδική λύση στο οξυμένο κυκλοφοριακό πρόβλημα του Πλαταμώνα είναι η λειτουργία ενός μέσου σταθερής τροχιάς, το οποίο έχει την ευλογία να διαθέτει ήδη. Αφενός θα μπορεί να επιτευχθεί η οικονομική, ταχεία, ασφαλής & οικολογική πρόσβαση στον Πλαταμώνα από γειτονικά αστικά κέντρα, χωρίς οι επισκέπτες να επιβαρύνουν την τοπική κυκλοφορία με τα Ι.Χ. τους και αφετέρου με την υλοποίηση ενός τοπικού «τραμ», μέσα στα κενά κυκλοφορίας, θα μπορούν να διεξάγονται οι τοπικές μετακινήσεις χωρίς την χρήση Ι.Χ., συμβάλλοντας καθοριστικά στην βιώσιμη κινητικότητα του Πλαταμώνα. Σχετικά με την επίκληση κάποιων σε ανάλογες ευρωπαϊκές καταστάσεις, τους ενημερώνουμε ότι στο εξωτερικό υποδομές μέσων σταθερής τροχιάς διαφυλάσσονται ως κόρη οφθαλμού και δεν αποξηλώνονται και θα χαιρόμασταν πολύ να πραγματοποιήσουμε ένα ταξίδι από κοινού με όσους ενδιαφέρονται να το διαπιστώσουν ιδίοις όμμασι. Ας αναλογιστούν ορισμένοι ότι ο Δήμαρχος Μελιβοίας Λάρισας, δηλαδή του κύριου ανταγωνιστή του Πλαταμώνα, παρόλο που δεν διαθέτει καμία σχετική υποδομή, συζητά από πέρυσι την δημιουργία τοπικού τραμ στα παράλια του Δήμου του, διαβλέποντας προφανώς ότι ένα μέσο σταθερής τροχιάς είναι η μοναδική λύση στον κορεσμό των οδικών αρτηριών (Εφημερίδα «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ» Λάρισας, 13-07-2008, Α.Φ. 30.340, σελίδες 1 & 8).

Αξιότιμοι αποδέκτες,

Αξιώνουμε την άμεση επαναλειτουργία της διατηρητέας γραμμής, προβαίνουμε διαρκώς σε κάθε αναγκαία κίνηση για την εκπλήρωση αυτού του στόχου και δηλώνουμε απερίφραστα ότι δεν θα ανεχθούμε καμία άλλη πράξη υποβάθμισης του μνημείου. Απαιτούμε την άμεση εφαρμογή της νομοθεσίας και πράττουμε τα δέοντα, ώστε άπαντες οι παρανομούντες να κριθούν από την ελληνική Δικαιοσύνη. Με την κατακραυγή για όσα προδήλως παράνομα και τριτοκοσμικά συμβαίνουν στον Πλαταμώνα να έχει υπερβεί προ πολλού τα σύνορα της πατρίδας μας, ζητούμε από όλους τους συναρμόδιους φορείς και ιδίως από τον κ. Δήμαρχο Ανατολικού Ολύμπου να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων και θα μας βρουν συνοδοιπόρους τους. Δηλώνουμε ότι δεν πρόκειται επ’ ουδενί να υποστείλουμε την σημαία του αγώνα μας, μέχρι να επιτύχουμε την πλήρη αξιοποίηση της διατηρητέας γραμμής. Τέλος υπενθυμίζουμε σε κάθε «ενδιαφερόμενο» τις διατάξεις των άρθρων 184 & 186 του Ποινικού Κώδικα, τα οποία προβλέπουν τον ποινικό κολασμό όποιου προκαλεί ή παροτρύνει την διάπραξη κακουργήματος ή πλημμελήματος, όπως άλλωστε χαρακτηρίζονται από τον Νόμο οι φθορές σιδηροδρομικών υποδομών και διατηρητέων μνημείων…

Παρακαλείστε για τις ταχείες ενέργειες σας, ώστε να ξεκινήσει η υλοποίηση συγκεκριμένων δράσεων για την επαναλειτουργία και πραγματική ανάδειξη και αξιοποίηση της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής στον Πλαταμώνα Πιερίας.
Τέλος, παρακαλείστε όπως μας αποστείλετε έγγραφη απάντηση μέσα στη νόμιμη προθεσμία και μας κοινοποιήσετε όλα τα σχετικά έγγραφα, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 2690/1999 «Κύρωση Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας».

Με εκτίμηση

ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ

Επικεφαλής πρωτοβουλίας πολιτών για την διάσωση και επαναλειτουργία
της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής Πλαταμώνα Πιερίας
Μέλος Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου & Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου Λάρισας
Μέλος αστικής μη κερδοσκοπικής Εταιρείας Μουσειακών Σιδηροδρόμων
Μέλος αστικής μη κερδοσκοπικής Εταιρείας Μουσειακών Σιδηροδρόμων Αττικής
Μέλος δικτύου «Ε.Π.Ι.Β.Α.ΤΗ.Σ.»

platamon.railway (at) gmail.com

http://www.facebook.com/platamon.railway/ ,
http://www.facebook.com/platamon.railway.2/ ,
http://www.facebook.com/platamon.railway.fan/ ,


http://www.twitter.com/#!/PlatamonRailway ,


http://plus.google.com/u/0/102237695275796417052/ ,
http://www.youtube.com/user/platamonrailway/ ,



____________________________________
Γιατί…
Με το τραίνο ταξιδεύεις, δεν μεταφέρεσαι.


ΠΙΝΑΚΑΣ ΔΙΑΝΟΜΗΣ
ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΙ ΦΟΡΕΙΣ
• κ. ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ
• κ. ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΣΑΜΑΡΑΣ ΑΝΤΩΝIOΣ

ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΙ ΦΟΡΕΙΣ
• ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ - ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
• ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΠΙΕΡΙΑΣ κ. ΚΟΥΚΟΔΗΜΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΙ ΦΟΡΕΙΣ
• κ. ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑΣ ΕΦΕΤΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
• κ. ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑΣ ΠΡΩΤΟΔΙΚΩΝ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ & ΟΜΙΛΟΥ Ο.Σ.Ε.
• ΥΜΕ - ΤΜΗΜΑ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
• ΥΜΕ - Γ.Δ. ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ – Δ/ΝΣΗ ΕΠΙΒΑΤΙΚΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ –
ΤΜΗΜΑ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΩΝ & ΣΥΝΔΥΑΣΜΕΝΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
• Ο.Σ.Ε. Α.Ε. - κ. ΔΙΕΥΘΥΝΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΟΥΣΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
• Ο.Σ.Ε. Α.Ε. - ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ – ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ
• Ο.Σ.Ε. Α.Ε. - ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
• Ο.Σ.Ε. Α.Ε. - ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ ΕΚΤΑΚΤΟΥ ΑΝΑΓΚΗΣ
• Ε.ΔΙ.Σ.Υ. Α.Ε. - κ. ΔΙΕΥΘΥΝΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΡΟΥΣΣΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
• Ε.ΔΙ.Σ.Υ. Α.Ε. - κ. ΓΕΝΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΥΠΟΔΟΜΗΣ (Γ.Δ.ΥΠ.) ΤΕΡΕΖΑΚΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
• Ε.ΔΙ.Σ.Υ. Α.Ε. - Γ.Δ.ΥΠ. – Δ/ΝΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ (ΔΙ.ΠΑΡ.) - ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΓΡΑΜΜΗΣ ΑΘΗΝΩΝ (Υ.Γ.Α.)
• Ε.ΔΙ.Σ.Υ. Α.Ε. - Γ.Δ.ΥΠ. – ΔΙ.ΠΑΡ. – Υ.Γ.Α. - Γ’ ΤΜΗΜΑ ΓΡΑΜΜΗΣ - κ. ΣΤΥΛΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
• ΓΑΙΑ ΟΣΕ Α.Ε. - ΤΟΜΕΑΣ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗΣ – ΜΕΛΕΤΕΣ & ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΑΚΙΝΗΤΩΝ

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΙ ΦΟΡΕΙΣ
• ΕΦΟΡΕΙΑ ΝΕΩΤΕΡΩΝ ΜΝΗΜΕΙΩΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ - κ. ΜΑΥΡΟΥΔΗ ΕΥΔΟΞΙΑ
• TICCIH (ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ) - ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΜΗΜΑ
κ. ΠΡΟΕΔΡΟΣ Δ.Σ. ΜΠΕΛΑΒΙΛΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

ΚΟΙΝΟΠΟΙΕΙΤΑΙ :
• ΣΥΛΛΟΓΟI ΦΙΛΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ
1. ΑΘΗΝΑΣ, κ. ΠΡΟΕΔΡΟΣ Δ.Σ. ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ
2. ΛΑΡΙΣΑΣ, κ. ΠΡΟΕΔΡΟΣ Δ.Σ. ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ ΙΩΑΝΝΗΣ
3. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, κ. ΠΡΟΕΔΡΟΣ Δ.Σ. ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΣ
• ΔΙΚΤΥΟ «Ε.Π.Ι.Β.Α.ΤΗ.Σ.», κ. ΠΡΟΕΔΡΟΣ Δ.Σ. ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΝΑΣΟΣ
• ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΜΟΥΣΕΙΑΚΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ (ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ), κ. ΚΑΡΑΤΟΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
• ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΜΟΥΣΕΙΑΚΩΝ & ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ «FEDECRAIL»
• ΕΝΤΥΠΑ & ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ